Om kostplanene

Generell informasjon om våre kostplaner

Kostplanene er utformet som et E-kurs og gir kunnskap om sammenhengen mellom ernæring og helse. I tillegg får du bilder og oppskrifter på alt du skal spise over en periode på 4 uker. En kostplan kan gjentas i det uendelige og helt til målet er nådd.

Alle kostplanene består av vanlig mat som de fleste spiser hver uke, men har utelatt matvarer som hindrer kroppens naturlige fettforbrenning eller som skaper betennelser i kroppen. Dette gjelder alle kostplaner. Råvarene som inngår er lett tilgjengelig, og måltidene er lette å tilberede.

Kostplanene mottas i form av en PDF-fil kun distribueres via e-post.

Flere av kostplanene er lagt opp slik at du kan velge å gjennomføre korte fasteperioder. Om du praktiserer de korte fasteperioder vil kostplanene være ekstra effektive om du ønsker å gå ned i vekt – men faste er ingen forutsetning.

For de fleste kostplanene kan du også velge om du ønsker en kostplan der alle måltidene er forhåndsbestemt, eller om du ønsker selv å kunne velge mellom forskjellige måltider, men da innenfor en fastsatt ramme. I det første tilfelle står det «Fast» bak nummeret på kostplanen, i det andre tilfelle står det «Fleksi» (se oversikten over de forskjellige kostplanene).

Kostplanene egner seg ikke for vegetarianere.

Gravide eller personer som ammer skal ikke starte på et LCHF-kosthold! Dette skyldes ikke at noen av kostplanene virker skadelig på et foster eller en nyfødt, men at det ved overgangen til et helsefremmende LCHF-kosthold skjer en betydelig endring i kroppens hormonbalanse samtidig som kroppen vil skille ut avfallsstoffer. Noen av disse kan bli med morsmelken ut. Personer som benytter helsefremmende LCHF-kosthold før de blir gravide kan selvsagt fortsette med det under både graviditet og ammeperioden, men uten noen former for kaloribegrensing. De fleste kostplaner er beregnet på vektreduksjon, men det er også tre kostplaner som er beregnet på personer som ikke skal ned i vekt.

Oppklaring av noen begreper

Når det i kostplanen står «16:8» så betyr det at alle måltider skal inntas innenfor et tidsvindu på 8 timer. Normalt betyr det å droppe frokosten, spise første måltid kl 12.00 og middag ikke senere enn kl 20.00. De som arbeider skift må tilpasse måltidene til egen døgnrytme. Nyere forskning viser at i kombinasjon med et helsefremmende LCHF-kosthold er 16:8 en svært effektiv måte å øke forbrenningen på.

Når det i kostplanen står «23 timers faste» så betyr det at du visse dager i uken dropper alle måltider med unntak av middagen. Noen kostplaner kombinerer 16:8 med 23 timers faste visse dager i uken, og du får da en ekstrem kostplan for rask vektreduksjon.

Når det bak nummeret på en kostplan står «Fast» så betyr det at alle måltider i en 4-ukers periode er satt opp med hva du skal spise til hvert enkelt måltid. Hvor mange måltider og type måltid for hver dag varier avhengig av hvilken kostplan som er valgt. Etter 4 uker kan du gjenta kostplanen og slik kan du fortsette til du har nådd ditt mål.

Når det bak nummeret på en kostplan står «Fleksi» så betyr det at du kan velge mellom et stort antall oppskrifter som gir tilnærmet samme effekt. Denne type kostplaner er vesentlig enklere å følge over tid fordi du kan velge dine favoritter. De gir også mye mindre svinn. Alle måltider i en 4-ukersperidode er bestemt, men du velger selv blant opp til 190 forskjellige retter hvilken rett du ønsker skal inngå i det aktuelle måltidet. Hvor mange måltider og type måltid for hver dag varier avhengig av hvilken kostplan som er valgt. Fleksi betyr at du kan velge retter ut fra egne preferanser, men stiller samtidig krav til tilstrekkelig variasjon for å oppnå et helsefremmende LCHFkosthold.

Alle måltider er enkle å lage

Når du mottar en kostplan så vil alle måltider være avbildet, og du vil i tillegg se hva du trenger og hvordan du tilbereder. Her er 4 eksempler:

Bildegalleri

Nedenfor kan du se en oversikt over noen av rettene som inngår i kostplanen:

    Cart