Generelt om LCHF

Den viktigste bekreftelsen fikk vi fra de som tvilte

I 2005 ville helsemagasin mat&helse finne ut om kostplanene til Thor virkelig var så effektive som ryktene skulle tilsi. Her er konklusjonen etter at en anerkjent lege – på oppdrag fra helsemagasinet, testet kostplanene på noen av sine egne pasienter:

Hva er et helsefremmende LCHF-kosthold?

LCHF står for Low Carb High Fat. Derfor kalles et LCHF-kosthold også for et lavkarbokosthold. Ut fra en tradisjonell oppfatning av hva et lavkarbokosthold er, så blir en sammenligning med vårt helsefremmende LCHF-kosthold helt feil.

Det finnes ingen klare definisjoner av disse begrepene, men et lavkarbokosthold blir normalt forbundet med et kosthold basert på mye fett og mye protein. Utover det blir det ikke stilt noen andre krav til næringsst offer.

Men et kosthold som kun har fokus på fett og protein blir helt feil. Fokus må være på hvilke næringsstoffer kroppen trenger for å være i balanse, ha tilstrekkelig energi, og ikke minst holde seg normalvektig og frisk. En kropp i balanse er en kropp i hormonell balanse, noe som gir en effektiv metabolisme uten feilreguleringer.

Et helsefremmede LCHF-kosthold, slik vi definerer det, inneholder ikke mye fett (målt i vektenheter), men i stedet har vi fokus på grønnsaker, magert kjøtt, fisk, skalldyr, egg, bær, nøtter og frø – næringsmidler som mennesket har spist gjennom hele sin utvikling, og som vi av den grunn rent genetisk er svært godt tilpasset. Vi baserer mao hele vårt kosthold på en av de mest sentrale setningene innen evolusjonsteorien; «menneskets indre organer trives best med de næringsmidler de har blitt tilpasset gjennom hele menneskets utvikling»

Så lurer du sikkert på hvordan et kosthold uten mye fett kan kalles LCHF. Forklaringen er enkel. LCHF indikerer hvilke energityper (kalorier) som dominerer et kosthold. Og når fett inneholder 9 kcal pr gram, mens protein og karbohydrater inneholder kun 4 kcal pr gram, så skal det lite fett til før mengden kalorier fra fett dominerer kostholdet og vi har et LCHF-kosthold.

To eksempler:

Spiser vi f.eks en laksefilet på 125 g sammen med 400 g grønnsaker (som vokser over bakken), så vil et slikt kosthold se ut som det består av nesten bare grønnsaker, mens det kalorimessig domineres av fett. Gul ost, som de fleste spiser daglig, men som ingen tenker at inneholder spesielt mye fett (normalt 27 g fett pr 100 g), inneholder hele 70 % fett – regnet i kalorier.

Hvorfor blir vi overvektige

Overvekt skyldes i utgangspunktet ikke for mange kalorier eller for lite fysisk aktivitet, slik de fleste tror. Overvekt skyldes at dagens kosthold er endret sammenlignet med hva vi historisk har spist. For mennesker med en gitt genkombinasjon vil dagens kosthold gi høyt blodsukker og dermed også høyt insulinnivå (begge deler er lett å måle).

Høyt insulinnivå endrer kroppens hormonbalanse, fettlagringen øker og fettforbrenningen reduseres. I tillegg gir en slik hormonell ubalanse økt matlyst, og behov for hyppige måltider. Det oppstår en ond sirkel, og over tid øker kaloriinntaket.

Våre kostplaner bringer deg ut av en slik ond sirkel, fører deg over i en ny livstil, gir deg en ny kropp et nytt kosthold og med bare god mat opplever du en rask vektreduksjon – inntil 10 kg på 4 uker – noen enda mer. Men vi har også kostplaner for deg som er normalvektig, men som har et behov for å spise deg frisk. Vi har heller ikke glemt deg som er frisk og normalvektig, men som har et behov for hjelp til en omlegging av kostholdet slik at overvekt og livsstilsykdommer heller ikke i fremtiden får innta kroppen din. Vi må ikke glemme at livsstilsykdommer utvikles over en periode på 20 til 50 år, og under det meste av denne tiden føler vi oss helt fine.

Din tarmflora avgjør din helse

Døden begynner i tykktarmen sa nobelprisvinner i fysiologi i 1908 – Ilja Iljitsj Metsjnikov. Få forsto den gang hvor riktig det var. I dag vet vi at vår helse er avhengig av vår tarmflora (bakteriesammensetningen i tarmen). Men vi må skille mellom to forhold. Deler av tarmfloraen blir regulert av våre gener, mens en annen del blir påvirket av maten vi spiser. Den delen som reguleres av våre gener er også den delen av tarmfloraen som avgjør om vi tåler dagens moderne kosthold, eller om vi må utelate visse næringsmidler – dvs om dagens moderne kosthold gjøre oss overvektige og syke (livsstilsykdommer).

De som hører til den delen av befolkningen som er disponert for overvekt har to valg, forbli overvektige med den økte risiko for alvorlige sykdommer som det innebærer, eller endre sitt kosthold.

Ekspertise innen helsevesenet mener at over halvparten av befolkningen ikke tåler å leve i et moderne samfunn og først som sist må innse at de må endre sine matvaner, dvs velge bort deler av dagens «normalkosthold». Når det skjer blir de fleste overrasket over hvor fort de merker en bedring.

Tilpasset alle?

Det er viktig å vite at et helsefremmende LCHF-kosthold er tilpasset alle uansett genetiske variasjoner. Derfor vil et slik kosthold bidra til at alle forblir slanke og friske.

Vi finner svært gode bevis på at dette er riktig ved å sammenligne eneggede tvillinger som har flyttet til forskjellige deler av verden og som av den grunn også har helt forskjellig kosthold tilpasset lokale tradisjoner. For selv om begge er genetisk disponert for overvekt, så er det kun den som inntar næringsmidler som gir hormonell ubalanse som går opp i vekt, og som får en eller flere av de kostrelaterte livsstilssykdommene (som i praksis er nesten alle).

Og fordi et helsefremmende kosthold passer for alle så bør det være et LCHF- kostholdet hele familien benytter. Om det i stedet kun er en eller to i familien som åpenbart trenger å spise LCHF, mens de øvrige vil spise dagens «normalkosthold», så må det tilberedes to forskjellige kosthold, alternativet er å la de skadelidende fortsette å spise feil og med stadig økende problemer som resultat.

For alle som har blitt overvektige, eller har blitt innhentet av en eller flere livsstilsykdommer så er det positive budskapet at med et helsefremmende LCHF-kosthold normaliseres vekten. I mange tilfeller vil livsstilsykdommer reverseres, og om det ikke er mulig vil videre utvikling i det minste bremses.

Og ikke å forakte; på et helsefremmende LCHF-kosthold bremses aldringen opp. Det er ingen uenighet blant forskere om at det som sliter mest på kroppen og som øker aldringsprosessen er forbrenning av store mengder kalorier. Når kroppen forbrenner den maten vi spiser oppstår avfallsstoffer som kroppen må kvitte seg med. Om mengden avfallsstoffer overgår kapasiteten til kroppens eget renovasjonssystem, øker dannelsen av frie radikaler. Celler skades og aldringsprosessen øker. Et helsefremmende LCHF-kosthold er så næringsrikt at kroppen blir tilført alle de næringsstoffene den trenger selv når mengden kalorier reduseres betydelig.

Trening?

En av de mest seiglivede mytene er at du kan gå ned i vekt ved å trene. Men det er helt umulig. Forklaringen er enkel; overvektige har en feil hormonbalanse, en hormonbalanse som omdanner mat til fett (selv om maten i utgangspunktet ikke inneholder fett), noe som er selve årsaken til overvekt. At f.eks karbohydrater blir omdannet til fett var noe forskere ikke forsto før på 1970-tallet. Allikevel er de fleste slankedietter fortsatt basert på det forskere trodde på 1950-tallet da de første kostholdsrådene så dagens lys. Og med det som basis utvikles slankedietter fortsatt som «sultdietter», der kaloriinntaket skal kraftig ned. Og vi vet alle at spiser vi lite, eller slutter å spise, så går vi ned i vekt, men etter en tid så dør vi. Derfor må kaloriinntaket på nytt økes og vekta med det (jo/jo). Allikevel; på dette området synes det umulig å lære av egne feil, så de fleste gjentar «sultekurer» på nytt og på nytt – og det samme gjentar seg hver gang.

For å gå ned i vekt må hormonbalansen endres slik at kroppen kan starte en god fettforbrenning. Det vil ikke skje uansett hvor mye en overvektig person trener. Det er kun kostholdet som kan endre kroppens hormonbalanse (om vi ser bort ifra visse medisiner).

Når myten om overvekt og trening aldri dør så skyldes det at normalvektige (som alltid er de som skal fortelle overvektige osv) lett merker at de går ned i vekt ved å trene. Og forklaringen er selvsagt at normalvektige har en hormonbalanse som gjør det enkelt å forbrenne fett. Og når energibehovet hos en normalvektig person øker under trening så vil en del av energien bli hentet fra kroppens eget fettlager.

Og det er dette siste som lurer oss. For også overvektige må jo bruke mer energi når de trener. Ja, selvsagt, men kroppen kan velge både karbohydrater, protein og fett som energi, og ved feil hormonbalanse velger kroppen kun karbohydrater. Fettcellene er satt inn på sperret konto! Og ingen går ned i vekt ved å forbrenne karbohydrater. Disse mekanismene er lett å iaktta ved å følge toppidrettsutøvere mens de er aktive og så se hva som skje når de legger opp. Toppidrettsutøvere vil normalt holde seg slanke så lenge de trener og er aktive. Når de legger opp så ser vi at mange går betydelig opp i vekt. Årsaken er at de fortsetter med det samme kostholdet som når de var aktive, noe som holder vekten nede så lenge de er normalvektige.

Mao, personer som trener hardt fra de er unge vil holde seg normalvektig fram til de avvikler det strenge treningsregimet. Når de går over i en mer rolig tilværelse så vil den genetiske arv komme til syne, og de som er disponert for overvekt blir som regel også nettopp det. Om de skal ned i vekt må de legge om kostholdet til et helsefremmende LCHF-kosthold, på samme måten som overvektige som aldri har vært fysisk aktive.

Dataassistert kostplanlegger?

Vi gir deg muligheten til å spise deg raskt ned i vekt (inntil 10 kg på 4 uker) og du kan spise seg fri fra en eller flere livsstilsykdommer. Mat er verdens mest effektive medisin, og vi gir deg muligheten til å oppdage at det er sant.
Hjemmesiden er basert på et unikt system der du selv legger relevant informasjon direkte inn i vår dataassisterte kostplanlegger. Kostplanleggeren har til enhver tid oppdatert kunnskap innen fagområdet ernæring og helse. Basert på kunstig intelligens vil systemet sette sammen en kostplan tilpasset deg, din kropp og dine ønsker – eller deg og din familie. Ingen mennesker kan lese den informasjonen du selv legger inn. I dette systemet er du helt anonym. Du kan betale med VIPPS eller kredittkort og du får kostplanen tilsendt som mail umiddelbart. Du får en kostplan tilpasset deg og dine utfordringer. Og du vil – så raskt din kropp tillater, nå dine mål.
Bak dette unike systemet står Thor Foseid som i over 20 år har vært selvstendig forsker og ernæringsrådgiver, og som i hele denne perioden har fordypet seg i hvordan vårt moderne kosthold bidrar til både overvekt og livsstilsykdommer. Hans forskning har vist at løsningen for å unngå eller reversere både overvekt og livsstilsykdommer er mye enklere enn først antatt. Løsningen var ganske enkelt å respektere vår genetiske arv.
Utfordringen er at vår genetiske arv er litt forskjellig fra person til person. Derfor finnes det ikke ett kosthold som passer for alle. Men det finnes alltid et kosthold som passer for deg, men det krever en kostplan tilpasset deg og dine utfordringer – mao en persontilpasset kostplan. Thor Foseid har gjennom sine unike kostplaner hjulpet over 100.000 nordmenn til å forstå hvordan overvekt og livsstilsykdommer enkelt kan reverseres.
Thor Foseid forteller oss følgende: 

«Mat er verdens mest effektive medisin, og den hjelper deg til å bli det beste av deg selv. Du kan gå raskt ned i vekt, eller spise deg frisk fra en eller flere livsstilsykdommer, forutsatt at du respekterer din genetiske arv. Dette kan du selv oppleve ved å benytte en persontilpasset kostplan, og du vil bli overrasket over hvor raskt det skjer! Noen vil oppdage effekten nesten som et lite mirakel, andre vil bli kvitt plager de ikke visste de hadde. Overvektige kan gå ned inntil 10 kg de første 4 ukene».

 

Vi har inngått avtale med Thor Foseid som gir oss enerett utenfor Norge til å tilby hans unike kostplanveileder.

For å få tilsendt en persontilpasset kostplan betaler du kun kr 430,-. 

    Cart